Lang tur, men enda lenger tid.

Helge Flatøy • aug. 25, 2024

Vi er i gang med leir, tror dette blir ei konge uke.

Vi er endelig kommet frem og i gang med leiren her i Ukraina. Turen var lang, og den ble lenger en vi hadde ventet. Men vi kom frem og vi rakk fram i tide med alt vi skulle ha med.

Vi møttes på Kjevik i Kristiansand, vi 3 som skulle på denne turen sammen. Det er jo alltid spennende å se hvordan dette skal gå, for reisen blir både lang og hard. Men med to blide damer fra Lindesnes, var jo alt satt for en veldig bra tur.

Noe som forrandret seg veldig fort. Flyet fra Kjevik til Amsterdam var punktert i Amsterdam, så det ble en god del forsinket. Så vi var spent på om vi skulle rekke flyet fra Amsterdam til Bucarest i Romania, noe vi gjord. Men vi fant fort ut at bagasjen vår ikke var kommet med. Alex fra Organisasjonen Make a difference/UBC22 hentet oss på flyplassen kl 01 om natten. Da skulle vi startet turen til Ukraina. Han og en venn startet turen, så fikk vi vente til dagen etter. Gjorde jo ikke noen få timers søvn.

Vi forlot Bucarest med bagasje torsdag kl 14.00 isteden for kl 01.00, men vi skulle nok kunne kjøre inn noe av dette. Vi kom til grensen til Ukraina kl 19, og var med ferge over Donau og ferdig stemplet inn i Ukraina på under en time. Så var det bare å kjøre på. Det gikk fint til vi nærmet oss Odessa ca kl 01.natt til fredag.Da fikk ingen kjøre videre før kl 05, så da ble det jo noen timer med venting. Fredag kl 13 var vi endelig fremme i Svitlovodsk.

Her har vi leid et sted vi nå skal fylle med tennåringer som er interne flyktninger.

Ved at vi tar ansvaret for mye av det praktiske som skjer her, sammen med en del lokale, så frigjør vi dem fra Ukraina vi har med til å bruke mest tid med ungdommene.

Så vi lager mat, vi er ute å handler vann og mat, noe som kan være litt langtrukket her. Det er mange butikker som skal besøkes for å finne riktige varer til riktig pris. Så er det jo en stor utfordring med vann. Hver dag blir det vist turer til et vann renseri, hvor flasker og dunker skal fylles. Det går en del vann når det er i underkant av 70 personer som skal holdes hydrerte i rundt 30 grader.

Dagene fremmover blir fylt med mye lek, mat, møter og morro. Skal komme tilbake med litt mer om det i slutten av uka som kommer.

Barna og de unge skal vi satse på

De er uskyldige ofre i denne syke krigen. Vi skal derfor gjøre det vi kan med å hjelpe dem der vi kan. Takk for at så mange har vært med å gjort denne leiren mulig. Uten deres støtte hadde ikke disse ungdommene fått denne uka fri, med lek, god mat og venner. Sammen er vi med å gjør en forskjell.

Så igjen takk til dere som er med å gjør dette mulig. Om du ikke er blandt dem, men ønsker det, er du hjertlig velkommen til å gjøre det. Bare å trykke på Støtt arbeidet knappen under her.

Vil du være med å støtte arbeidet Dare2be driver, så er vi veldig takknemlig.

Om du vil være med på en tur, så vil du også være med å spre glede og håp til veldig dem vi treffer i Ukraina.

Ta kontakt, bli med å gjør en forskjell.

Av Helge Flatøy 31 Aug, 2024
Sammen med frivillige fra 4 nasjoner og flere organisasjoner har vi laget sommerleir for Ukrainske flyktninger.
Av Helge Flatøy 25 Aug, 2024
Vi er i gang med leir, tror dette blir ei konge uke.
Av Helge Flatøy 13 Aug, 2024
Vi fikk noen fine dager i Kyiv
Av Helge Flatøy 02 Aug, 2024
Arbeidstur til Ukraina
Av Helge Flatøy 30 Jul, 2024
Nye erfaringer på Ukraina teamtur
Av Helge Flatøy 05 Jul, 2024
Vi får være med å gjøre en forskjell
Av Helge Flatøy 01 Jul, 2024
Martin Wikstøl taler på søndagsmøte i Ukraina
Av Helge Flatøy 26 Jun, 2024
En kjempe tur med 10 ungdommer fra Stavanger.
Av Helge Flatøy 21 Jun, 2024
Denne sommeren har vi 4 team turer
Av Helge Flatøy 11 Apr, 2024
Krigen som pågår skaper dype sår. Kan vi hjelpe?